Vanaf 1 april selfservice in beide bibliotheken

Gepubliceerd op: 17 februari 2024 12:00

Bij Bibliotheek Voorschoten-Wassenaar gaan vanaf 1 april selfservice-uren in op donderdag en vrijdag van 10.00 tot 13.00 uur. Tijdens de selfservice-ochtenden zijn er geen medewerkers beschikbaar achter de balie. Dit biedt de mogelijkheid om in de toekomst ruimere openingstijden in te voeren.

Selfservice betekent dat je zelf boeken kunt lenen en terugbrengen. Andere zaken, zoals een krant of tijdschrift lezen en het gebruik van computer, kopieerapparaat of printer is gewoon mogelijk, maar zonder hulp van onze medewerkers.

Wat is het verschil tussen fullservice en selfservice?
Op de meeste momenten blijven onze bibliotheken fullservice aanbieden. Tijdens fullservice helpen onze medewerkers je graag. Zij kunnen bijvoorbeeld vragen beantwoorden over lid worden, je pas of abonnement, of uitleggen hoe de printer werkt. Ook voor vragen over het Taalhuis of digitale overheidszaken zoals belasting, uitkeringen en toeslagen, kun je bij onze medewerkers terecht via het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO).

Bij selfservice kun je, zoals de naam al aangeeft, zelfstandig gebruikmaken van faciliteiten in de Bibliotheek. Er zijn dan wel medewerkers in de Bibliotheek aanwezig, maar zij zijn bezig met andere werkzaamheden en daarom niet of zeer beperkt beschikbaar voor vragen over bijvoorbeeld boeken, kranten en tijdschriften, of zaken zoals het kopieerapparaat.

Waarom selfservice?
Bibliotheek Voorschoten-Wassenaar zet in op zelfstandigheid en gemak voor bezoekers. In onze vestigingen worden daarom in de komende jaren verbeterde technieken, communicatie en bewegwijzering ingevoerd. De focus op gemak past beter bij onze filosofie. De bibliotheek is dé plek waar iedereen elkaar kan ontmoeten, kennis kan halen en brengen en mee kan doen aan activiteiten.

Ruimere openingstijden
Door de economische ontwikkelingen zijn de huidige fullservice-openingstijden steeds verder onder druk komen te staan. Selfservice biedt de mogelijkheid om in de komende jaren ruimere openingstijden in te voeren. Veel andere bibliotheken gingen ons hierin al voor.

Directeur-bestuurder Esther Habers zegt hierover:
“Niet voor niets stellen wij gemak voor alle bezoekers centraal in onze strategie. De bibliotheek is een laagdrempelige plek in het dorp waar iedereen naartoe kan komen en mee kan doen. Dit is een onmisbaar onderdeel in de maatschappij. Met deze stap wordt het in de toekomst ook mogelijk om vaker open te zijn voor onze klanten en bezoekers.”

Nieuw bibliotheekconcept
Wij streven naar een toekomst waarbij er in de middag altijd medewerkers aanwezig zijn voor vragen en service. In de ochtenden zal de bibliotheek in de komende jaren vaker open zijn met selfservice. Op basis van de ervaringen en behoefte worden ruimere openingstijden in de avonden, op basis van selfservice, verder onderzocht.