Actie #lichtjesvoorkinderen in Bibliotheek Voorschoten-Wassenaar

Gepubliceerd op: 19 december 2023 14:43

Steek op vrijdag 22 december om 18.00 uur een kaarsje aan bij het raam: lichtjes voor kinderen.

Op 22 december a.s. organiseert een collectief van kinderboekwinkels en mensen uit het boekenvak #lichtjesvoorkinderen: een hoopvolle actie voor kinderen die slachtoffer zijn van oorlog. Ook Bibliotheek Voorschoten-Wassenaar doet mee aan dit mooie initiatief. Samen wordt er aandacht gevraagd voor kinderen in oorlogssituaties wereldwijd, ongeacht achtergrond, kleur en afkomst.

Op deze donkerste dag van het jaar om 18:00 uur ontsteekt de bibliotheek, samen met kinderen uit Wassenaar & Voorschoten én gevluchte kinderen die momenteel in onze dorpen wonen, lichtjes aan voor deze kinderen. Een oproep aan jou, lieve lezer: zou je aan de kinderen in je gezin, straat, klas en familie willen vragen of ze mee willen doen? Dan steken we op 22 december om klokslag 18:00u samen een lichtje aan bij het raam. Lichtjes van kinderen, voor kinderen. Zo hopen we samen met vele kinderen door heel Nederland wat licht en verbinding uit te dragen in deze donkere dagen.

Om de actie kracht bij te zetten en invoelbaar te maken, hebben dichter Mary Heylema en illustrator Tineke Meirink een poëzieposter gemaakt die in alle kinderboekhandels zal komen te hangen. Online wordt dit beeld gedeeld met de hashtags #lichtjesvoorkinderen en #littlelightforachild. Kinderboekenwinkels en de bibliotheek zijn dé plekken waar het verhaal van kinderen voorop staat. En het is juist in deze donkere dagen heel hard nodig om daar bij stil te blijven staan. Deze actie zet kinderen die te maken hebben met oorlog in het licht, en draagt uit dat ze niet vergeten worden.